En blog til eleverne på Mediehøjskolen


Hatte i alle afskygninger
October 7, 2008, 6:24 pm
Filed under: Honey

I går var jeg lidt nedslået over hvor utrolig svært det var at opstøve noget fra det svundne håndværk. Så i dag fik jeg talt lidt med Tobias om hans banandyrkningsprojekt og om at jeg måske ikke skulle være så bange for at gå uden for hatteMAGER grænsen, så valgte at kaste mig generelt over hatte og se hvad jeg kunne opstøve af folk der laver hatte og hattepynt osv. Generelt også undersøge håndværk og andre måde at lave hatte på end den traditionelle mandlige hattemager. For faktisk er en hattemager kun en der laver hatte til mænd. De der laver hatte til kvinder kaldes “modister”. Det vidste jeg ikke men heldigvis endte jeg i dag hos enormt søde Susanne Juul, som er en kvindelig modist der laver en masse smukke og fine hatte som bl.a. prinsesserne køber (Mary og Marie). Hun var super sød og lod mig tage masser af billeder og stille spørgsmål og viste mig endda hvordan hun lavede hattene. Det er desværre ikke visuelle informationer som sådan der kan vedlægges mappen, men det var interessant og jeg lærte meget. Hun var også så sød at give mig lidt visuelt guf til min mappe som jeg blev rigtig glad for. Jeg var også nede i en vintage hattebutik hvor den meget dygtige ejer havde skaffet en masse gamle hatte og også lavede egne hovedbeklædningsgenstande af importerede varer fra bl.a. Paris. Her var der dog ikke noget fysisk at hentem men fik dog også her lov til at klikke løs med mit kamera. Så so far består min mappe af en maaaaaasse billeder der skal printes. Jeg regner med så småt at begynde at eksperimentere med at lave mit eget materiale i morgen hvis tiden er til det. Var i hvert fald en masse steder henne i dag og er nu helt smadret.

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

