En blog til eleverne på Mediehøjskolen


Hattemageri
October 6, 2008, 10:35 pm
Filed under: Honey | Tags: , ,

Jeg trak det vidunderlige emne “Hattemageri” som umiddelbart blew my mind over hvor sejt det var. Men uha, det er godt nok også svært at gå i gang med. Jeg startede først i dag, mandag, da jeg har været swamped med arbejde de sidste mange dage.

Jeg startede ud med at finde ud af hvordan jeg ville vinkle opgaven og fandt så en dejlig gammel hattebutik på Købmagergade som har eksisteret siden 1850. Og uha, de perler jeg fandt derinde. Bare synd jeg ikke kunne få fingrene i noget originalmateriale. At gå ind i butikken var som at gå ind i en anden tid. Det lignede noget fra Matador og der lugtede også helt anderledes end ellers i København. Lugten var lidt sådan “ældre herre” agtig med et twist af læder. Der var hatte fra gulv til loft, udskårne dekorationer på hylderne, gamle hatteæsker fra hele butikkens levetid, deres gamle kasseapperat osv. Det var helt fantastisk og uventet. Den venlige herre der arbejdede der havde fundet nogle få gamle dokumenter frem som have overlevet fra butikkens start. Det viste sig at butikken stadig kørte på den originale lejekontrakt som jeg så også fik lov til at se og fotografere.

Har fået masser af fotomateriale men det er langt fra nok til at give et samlet billede af hattemageri. Desværre er det noget der er svært at opstøve nu om dage da “hattemageri” nu mest sker via fabrik. Selv denne dejlige butik fik fremstillet deres hatte på fabrikker rundt omkring i verden. Så hvor jeg vil arbejde mig hen af nu ved jeg ikke helt. Sidder og brainstormer og mindmapper over mulighederne. I morgen smutter jeg ud til nogle flere hattebutikker og prøver at opstøve informationer vedrørende produktion osv.

Meget spændende men meget svært. Håber jeg får mere held i morgen.

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

