En blog til eleverne på Mediehøjskolen


Jimmy Hoffa 03.10.2008
October 3, 2008, 10:15 pm
Filed under: Gürcin | Tags: , ,

Idag har jeg været et smut forbi Hovedbiblioteket og lånt en bibliografi: James R. Hoffa – fagforeningsbossen- pioner eller gangster af Arthur A. Sloane, og har fået læst lidt i den. Jeg kan godt lide, at han har sagt: “Det kan sgu’ godt være, at jeg har mine fejl – men det at tage fejl er ikke en af dem!”. Det er en fantastisk sætning! En sætning som jeg fremover vil benytte i mit eget liv he he..

Jeg har desuden også fået set filmen Hoffa med Jack Nicholson i hovedrollen. Det passer sikkert ikke helt med hvad der skete i virkeligheden, men det gav mig, i grove træk, en idé om hvem Hoffa var, hvor elsket han var af arbejderne, og hvor hadet han var af Kennedy familien, som for alt i verden fik ham bag tremmer, for at pynte på deres eget image.
I filmen havde Hoffa et samarbejde med mafiaen især i forbindelse med en pensionsordning, som ville komme medlemmerne af fagforeningen til gode, og det var på baggrund af denne, at Hoffa kom i fængsel … men om hans forbindelse var så dårligt, som Kennedy’erne gjorde udtryk for, ved jeg nu ikke… Helt ærlig, Hoffa var jo en helt! Han skabte gode arbejdsforhold for lastbilschafførerne! Og det skete ikke ved, at han bare sad på sin flade … næææh, han kørte rundt om natten (selv om vinteren i frostgrader) og fandt chafførerne i deres lastbiler, mens de lå og sov, vækkede dem og fortalte dem om hvad fagforeningen var for noget, og hvad det stod for. Han arbejdede hårdt for at få arbejderne meldt ind i fagforeningen og sørgede for, at de fik bedre lønninger og arbejdsvilkår. Han var ikke bange for noget eller nogen som helst – heller ikke at få bank, hvilket han fik en gang imellem. Dog kunne han godt finde ud af at forsvare sig selv, både med næverne men også verbalt. Han var en passioneret og målrettet mand, indtil en dag i juli 1975, hvor han forsvandt sporløst. Hans lig er aldrig blevet fundet. Der vides ikke, hvad der er sket med ham. Filmen kom med et bud på, hvad er kunne være sket – at han blev skudt… Der var faktisk, en del skyderier i filmen, så skudhuller kunne jeg eventuelt bruge i min mappe.

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

